Wednesday, July 15, 2020

Kelapa Mataq- 4 Tahun mencuba dengan benih dari induk. Walaupun di katakan baka F1, tapi hasilnya tetap seperti Induk

Rupanya aku telah lama meninggalkan Page ini. Rasa kekok untuk mengemaskini maklumat terbaru tentang tanaman kelapa Mataq ku.
Alhamdulillah ... tak sia-sia aku tanam kelapa mataq yang aku dapat dari saudara Jumali 4 tahun lepas. Walaupun dari benih yang gugur, tapi hasilnya serupa juga seperti induk, amat lumayan.
Lihatlah Pokok Induk yang aku ambil benihnya.




Dan perhatikan pula pokok yang di hasilkan dari induk setelah 4 tahun di jaga secara santai.
Aku tak ada masa untuk pening kepala mencari benih kelapa kerana telah ada buktinya.
Yang penting bagi aku mendapatkan hasilnya.
Aku tidak pernah mendengar orang bertanya ini santan kelapa apa? Yang selalu aku dengar Bang bagi saya santan se kilo.
Bagi yang memerlukan benih kelapa, bolehlah menghubungi sama ada Call atau Wasap Saudara Jumali 019-7068486

 

No comments: